lördag, 1 oktober, 2022

Världsledande fartygschef vädjar om NATO-eskorter i Svarta Havet

Ber NATO-alliansen att skydda kommersiell sjötrafik från ryska krigsfartyg

René Kofod-Olsen, VD för det världsledande fartygsförvaltningsbolaget V.Group, vädjar till Financial Times att NATO borde säkerställa säker passage för kommersiella fartyg i Svarta Havet som plågas av minor och ryska krigsfartyg. Två månader av strider i Ukraina har utlöst en global livsmedelskris till följd av konflikten.

Svarta Havet är en av världshandelns viktigaste farvatten. Inte enbart eftersom sex nationalstater har kust däromkring, utan därför att sjötrafiken genom Bosporen och Dardanellerna är världens mest trafikerade farled.

Sjöhandeln genom Suezkanalen passerar i huvudsak genom Svarta Havet innan handeln når Europa genom Donau och Rehn. Därmed är Svarta Havet en av de mest väsentliga sträckorna för förflyttning av varor mellan Europa och resten av världen. Konflikten i Ukraina har dock gjort dessa förbindelser betydligt farligare för kommersiell sjötrafik.

René Kofod-Olsen, vd för V.Group, säger att ”Vi bör kräva att vår sjöfart och sjötrafik skyddas i internationellt vatten. Jag är säker på att NATO och andra har en roll att spela i skyddet av den kommersiella flottan”

NATO däremot avslår denna vädjan om eskortuppdrag. ”NATO överväger inte ett sjöuppdrag för att eskortera fartyg i Svarta Havet, men NATO-allierade som har kustgränser – Bulgarien, Rumänien och Turkiet – har placerat ut fartyg för att hitta och neutralisera alla minor som kan finnas i området”, sa NATO samtidigt som ett officiellt svar på Kofod-Olsens kommentarer.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar

Ukraina ansöker om expresspass in i Nato

00:08:34

Ryssland mer demokratiskt än Sverige?

00:04:30

Nyhetssändning 29 september

Ryssland ber Sverige om hjälp