TikTok, eller åtmintone det mediaformat som det representerar, är starkt efterfrågat bland yngre nyhetskonsumenter. Övriga sociala medier-jättar dalar när det kommer till att fånga användarnas uppmärksamhet med nyheter.
En tredjedel av de amerikanska Tiktok-användarna får regelbundet sina nyheter från plattformen. Det visar en ny undersökning publicerad av tankesmedjan Pew Research Center i USA den 21 oktober, vilket i Sverige först uppmärksammades av TT.
Bland de sociala medierna är det bara Tiktok som har en tydligt uppåtgående trend de senaste två åren. Den kinesiska plattformen, som fokuserar på korta videoklipp, har stadigt har tagit marknadsandelar från äldre plattformar de senaste åren.
Enligt Pew är det framförallt yngre människor som får sina nyheter via sociala medier. Snapchat, Tiktok och Reddit har i tur och ordning 67, 52 och 50 procent av sin regelbundna nyhetskonsumenter bland dem som är yngre än 30 år. Kvinnor utgör en klar majoritet på Facebook, Instagram, Tiktok och Snapchat medan män är i övertag på Youtube, Twitter och Reddit.
Tidigare undersökningar har visat att yngre tittare föredrar att få sina nyheter via nätet istället för via tv och tidningar.