Ytterligare tågkaos att vänta

Systembyte och fel åtgärder garanterar mer tågkaos i vinter

Gårdagens tågkaos är bara början på vinterns transportproblem. Trafikverket kommer att byta sin tågplan till ett nytt system och Riksrevisionen sågar Trafikverkets insatser mot förseningar. Samtidigt är det de enskilda resenärerna som blir lidande.

Igår skrev Frihetsnytt om de omfattande tågstoppen som drabbade Sverige under kvällen. Enligt torsdagens medierapportering kommer tågkaoset att fortsätta under vintern.

Uppdatering kan ha orsakat stopp

Exakt vad som orsakade gårdagens tågkaos är ännu oklart, men det ska ha rört sig om att telefonkopplingarna mellan trafikcentralen och tågförarna låg nere. Enligt Trafikverkets generaldirektör, Roberto Maiorana, håller man på att undersöka vad som hände, rapporterar SVT.

Det hela skedde dock i anslutning till en uppdatering av Trafikverkets telefonisystem, Mats, som gjordes tidigare under dagen. Om det är driftsuppdateringen som slog ut hela systemet, vill inte Maiorana svara på. När han får frågan om en riskanalys gjordes innan uppdateringen svarar han undvikande att sådana görs kontinuerligt.

Fler uppdateringar kommer att orsaka förseningar

Telefonisystemet är inte det enda som kommer att uppdateras hos Trafikverket. Redan i helgen utlovas kaos när deras tågplan ska uppdateras, vilket är tidtabellen för all tågtrafik på de svenska järnvägarna. Detta görs varje år den andra söndagen i december, men nytt för i år är att det kommer att göras på ett helt nytt system, skriver Dagens Nyheter.

Järnvägsspår under vintern. Genrebild.

57 olika järnvägsföretag är beroende av Trafikverkets system vilket medför en sårbarhet om uppdateringen inte omgående fungerar. Maiorana medger att han är orolig över uppdateringen, men hävdar att de är förberedda inför övergången.

Även de som reser bort över jul kommer att påverkas enligt Sveriges Järnvägar (SJ) som varnar för att det kommer bli störningar de kommande veckorna. Tobbe Lundell, presschef på SJ, säger till DN att de hade behövt sex månader för att integrera sina egna system med uppdateringen, men nu har man bara fått en och en halv vecka.

Åtgärder mot förseningar sågas

Trafikverket har två ekonomiska system som i teorin ska motverka förseningarna; kvalitetsavgifter, som innebär att den som orsakar förseningar betalar en avgift till den andra parten och regressrätt, som gör det möjligt för tågoperatörerna att begära ersättning från Trafikverket för de kostnader som förseningarna resulterar i.

Inget av systemen har dock gett resultatet, utan är endast ett slöseri med skattepengar, slår Riksrevisionen fast i en granskning. Punktligheten har inte blivit bättre och förseningarna har inte blivit mindre de senaste 20 åren, skriver Dagens Nyheter.

Slöseri med skattepengar

Att begära ersättning är en både omständlig och dyr historia, där de administrativa kostnaderna gör att det kostar 50 kronor för Trafikverket att betala ut en ersättning på 100 kronor.

Dessutom blir det en onödig cirkulation av skattepengar. Det är framförallt SJ och Trafikverket, båda statliga och skattefinansierade, som betalar kvalitetsavgifter till varandra för förseningar, där pengar försvinner i olika avgifter och omkostnader.

2019 landade kostnaden för systemen på en kvarts miljard kronor, vilket är pengar som hade kunnat användas till underhåll av både järnväg och system för att förhindra förseningar.

Den enskilde resenären får lida

Tågförseningarna drabbar regelbundet ett enormt antal människor, som inte kan ta sig till jobb och skolor om tågen är försenade eller står stilla.

En som till slut fått nog av tågkaoset är Gnestabon Jori Helminen, som till Dagens Nyheter berättar om hur förseningarna utgör en vardagsterror och att man får vara glad om det går tre dagar utan att en allvarlig försening inträffar.

Nu har han bestämt sig för att flytta och inte vara lika beroende av det misskötta tågsystemet.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar