Bonnier döms att betala 13 miljoner kronor i sanktionsavgift efter att ha misslyckats hantera personuppgifter på ett tillfredsställande sätt.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) dömer nu koncernen Bonnier News att betala 13 miljoner kronor i administrativ sanktionsavgift. Anledningen är att koncernen ska ha profilerat sina kunder och webbplatsbesökare utan att dessa har gett sitt samtyckte meddelar IMY i ett pressmeddelande.
Bonnier använde uppgifterna utan tillåtelse
IMY har granskat Bonnier News och hur de samlar in och hanterar personuppgifter med syftet att använda dessa för marknadsföring. De har kommit fram till att Bonnier inte har hanterat personuppgifterna på ett sätt som bejakar användarnas integritet.
Koncernen har samlat in uppgifter om hur internetanvändare surfat på koncernens olika webbplatser och om användarna har genomfört köp i koncernens bolag. I vissa fall har men sedan samkört uppgifterna med köpta personuppgifter om sådant som rör bilägande, kön, köpkraft och postnummer.
Dessa uppgifter har sedan, utan samtycke, används för riktad annonsering. Den riktade annonseringen har skett i form av specifika annonser som visas på internet men även genom att skicka ut fysisk post och telefonförsäljning.
Bonnier News äger idag över 200 titlar och varumärken där några av Sveriges största tidningar ingår. Dagens Industri, Dagens Nyheter och Expressen är några av dem.
Gick över gränsen – döms till sanktionsavgift
IMY slår fast i sitt pressmeddelande att Bonnier gick över gränsen när det gäller att samla in personuppgifter av internetanvändare. De menar att en internetanvändare inte kan förvänta sig att deras beteendedata används på detta sätt och säger att en sådan omfattande profilering kräver samtycke vilket inte har gjorts.
– Kunderna, de registrerade, kan inte förvänta sig att deras beteendedata samlas in för marknadsföringssyfte bara för att de besöker en webbsida. De kan inte heller förvänta sig att deras beteendedata kombineras med uppgifter från en annan köpsituation eller inhämtade uppgifter från andra register i syfte att de ska bli kontaktade för telefonförsäljning eller direktmarknadsföring, säger Ulrika Bergström som lett IMY:s granskning
På grund av sin brist i hanteringen döms Bonnier till hela 13 miljoner kronor i administrativ sanktionsavgift av IMY. Beloppet kunde dock vara högre men myndigheten tog hänsyn till de åtgärder som koncernen tagit.

Det finns alternativ till de som är måna om sin integritet
Bonniers integritetskränkande beteende är inte den första i sitt slag utan det finns otaliga rapporter om liknande beteende från andra bolag.
För den internetanvändare som värdesätter sin integritet och anonymitet på internet finns det lösningar.
Brave är en webbläsare som har ett uttalat fokus på att skydda användarnas integritet och har funktioner som skyddar användarnas data från att snappas upp av tredje part. Fördelen med Brave är att den är enkel att använda för den normala internetanvändaren.
För den som verkligen tar sin digitala säkerhet på allvar och är lite mer erfaren av internet finns den nylanserade webbläsaren ”Mullvad Browser”.