Leif Östling ser och varnar för detaljstyrning i politiken. Han vill bemyndiga tjänstemän och låta politiker delegera och ge uppdrag.
Leif Östling har haft en lång och distingerad karriär i svenskt näringsliv, både på Scania och i Volkswagen, och har en särskild plats i debatten med den raka, klara stil som är densamma som den med vilken han en gång styrde Scania i Södertälje.
Skev arbetsfördelning
Som ordförande i Kommissionen för skattenytta tar Leif Östling nu ett helhetsgrepp på frågan om arbetsfördelningen mellan politiker och tjänstemän i det offentliga Sverige. I en ledare på SvD riktar Östling skarp kritik mot politikers vilja att detaljstyra.
Många politiker lägger sig i alltför mycket detaljer som borde delegeras till tjänstemän, framför allt i medialt hårdbevakade frågor med stort intresse från allmänheten, enligt Leif Östling. Politikerna borde dela ut uppdrag och sätta mål. Slussenprojektet är ett typiskt exempel på politisk mikrostyrning som inte har gjort någonting bättre eller billigare.
Politik och näringsliv – inte helt olika
Det finns likheter mellan politiken och vad Leif Östling under många år genomförde på Scania. Med hans metoder, delegering, transparens och delaktighet, gick Scania från 2,8 lastbilar till 9 lastbilar per anställd och år.
Östling ser den nya Kommunallagens (2018) skrivningar som en bra förebild, som ställer krav på klargörande mellan vad som bör göras av politiker och vad som bör göras av tjänstemän och ett lagrum som borde implementeras tvärs över hela den offentliga apparaten.