Övervakningsföretag säljer annonsdata till högstbjudande

Många förvånas över hur välriktad nätreklam är och de flesta vet att vilken reklam som kommer, beror på en minutiös undersökning av mottagaren. Nu finns dock ytterligare ett företag som tar in data, till synes, utan tillstånd och sedan säljer till mer eller mindre vem som helst. Datan möjliggör skrämmande detaljövervakning.

Den som vill ha gratistjänster på nätet, ofta med fantastisk kvalitet, vet att tjänsterna betalas indirekt, med användardata hjälp av uppfångade användardata som sedan formar annonsering. Många tycker också att det är rimligt och ett fungerande alternativ till betaltjänster.

Den som inte vill ha sina användardata övertagna eller utnyttjade alls, kan använda annonsblockerare och avstå från en del gratistjänster.

Övervakningsdatan säljs till högstbjudande

Nu har dock en ny situation uppkommit. DagensPS och framför allt Bloomberg rapporterar nu om ett företag, israeliska Rayzone, som med sin produkt Echo agerar som fjärdepart mellan ISP1, annonsör och användare och tar användardata utan medgivande från någon.

Dessa användardata, framför allt positioneringsdata, säljs sedan till högstbjudande, även regeringar eller säkerhetstjänster.

Rayzone har redan tidigare förvärvat företag med expertis inom annnonseringsteknologi, och har god kontakt med de företag som sedan säljer användardata kommersiellt genom överenskommelser med sina användare, exempelvis  den annonsförmedling som ägs av Google.

Företaget menar att dess datainsamling är omöjlig att motverka även för den som använder olika aktiva motåtgärder för att inte bli ”sedd” på nätet. Om detta stämmer innebär det att deras övervakning blir total och därmed djupt integritetskränkande.

”Bekämpar terrorism”

Rayzone menar också att företaget inte gör något annat än hjälper regeringar att bekämpa brott och terrorism, helt inom alla lagars och reglers råmärken. Någon insyn i vad företaget faktiskt samlar in, eller till vem data sedan passerar, finns dock i ögonblicket inte.

Google undersöker just nu saken och står kvar vid sitt huvudbudskap att företaget inte säljer persondata eller positioneringsdata som kommer från dess användare. Google vet inte heller av att det skulle finnas någon förbindelse mellan dess annonsförmedling, Authorized Buyers, eller Rayzone.

Övervakning på detaljnivå hur folk rör sig

Rayzone kombinerar olika annonseringsdata för att sammanställa en profil av en nätanvändare, och de allra flesta går att spåra. Tekniken är så utvecklad att företaget har möjlighet att se exakt hur en person rör sig ner i sådan detaljnivå att de kan se om en person lämnar ett hus eller inte.

I en demonstration av produkten Echo i Mexiko visade Rayzone att företaget exakt och under längre tid kunde kartlägga var slumpmässigt valda nätanvändare fanns, till och med när och var de gick in i en viss byggnad, bara med efterbearbetning och sammanställning av annonseringsdata.

(1) ISP: Internet Service Provider, ”nätoperatör”

  1. ISP: Internet Service Provider, ”nätoperatör” []

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter