Så mycket ökar matpriserna

Under februari har priserna på flera produkter stigit. En granskning visar även att matpriserna har stigit olika mellan butikskedjorna.

Matpriserna har fortsatt stiga under februari. Det visar en granskning som Matpriskollen har gjort, rapporterar SVT.

I dagligvaruhandeln1 har priserna stigit med 0,5 procent och bara matpriserna har stigit med 0,6 procent.

Bland annat har priset på olivolja stigit med 5 procent, te med 2,7 procent och choklad med 3,8 procent.Samtidigt har priset på kyckling sjunkit med 1,4 procent och fisk med 0,5 procent. Även priset på färskost och bär har båda sjunkit med 1,1 procent.

Skillnad mellan kedjor

Det skiljer sig en del åt mellan olika kedjor. Willys och Hemköp, som ägs av Axfood, har höjt priserna med 1,4 procent sedan årsskiftet. Ica har höjt med 0,9 procent och Coop med 0,5 procent. Samtidigt visar Matpriskollens granskning att man sänker priset på sina produkter, för att uppmuntra folk att köpa dessa.

I januari kunde Frihetsnytt uppmärksamma fenomenet ”krympflation”, som innebär att förpackningarna blir mindre i storlek, samtidigt som priset är oförändrat eller till och med höjs. Detta har varit ett sätt för företagen att kunna utöka sina egna vinster, trots falska påståenden från företagen om hur mycket man värnar de fattiga i samhället (som får betala mer pengar för mindre mat).

  1. ”Dagligvaruhandel är de butiker som främst säljer dagligvaror, vilket bland annat omfattar livsmedel, hygienartiklar, hushållspapper och blommor.” Källa: Wikipedia []
KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter