Seger för SD i striden om reduktionsplikt

Striden om reduktionsplikten, tvånget att blanda biobränslen i bensin och diesel, har pågått länge och på flera fronter. Nu är den över för ett tag – SD får igenom sänkningar av reduktionsplikten och framför allt för diesel stora sänkningar, sedan Tidöpartierna förhandlat i frågan och kommit överens.

Reduktionsplikten innebär att det inte får säljas fordonsbränsle med mindre än att det är biobränsle inblandat. För närvarande gäller 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel. Bestämmelserna om reduktionsplikt infördes 2018 som ett led i ansträngningarna för att få Sverige att minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent under perioden 2010-2030.

Överenskommelse

Nu finns en uppgörelse inom kretsen av Tidöpartier, enligt SVT, och de nya värdena på reduktionsplikten blir 6 procent både för bensin och diesel. För diesel är det en remarkabel sänkning, som kan leda till kanske 5,50 kronor lägre pris per liter vid pump.

Flygbränsle har en cirka 1,7-procentig reduktionsplikt, men berörs inte av överenskommelsen, inte heller E85 eller andra bränslen som inte är diesel eller bensin.

När de nya nivåerna ska införas står inte helt klart, men de ska gälla mandatperioden ut. Med detta får Tidöpartierna en gemensam politisk samlingspunkt inför och under partiledardebatten på SVT under söndagskvällen.

Martin Kinnunen, Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesman, välkomnar uppgörelsen och ser den som en ”stor seger” för partiets linje.

Knäckfråga

Frihetsnytt har redan tidigare rapporterat om förvecklingar och hårda motsättningar mellan Tidöpartierna. Liberalerna med miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari har velat hålla reduktionspliktsnivån på EU:s minimigräns, men det har varit svårt att fastställa vad den gränsen skulle vara. Sverigedemokraternas förhandlingsingång har varit att reduktionsplikten skulle bort helt.

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

4 KOMMENTARER

  1. ÄNTLIGEN !!! vill jag utropa. Självklart skall man inte blanda in träsprit och annat jox i bensinen. Vi som har gamla välvårdade bilar .t.e.x Corolla 1993 har fått tanka 98 oktan , som bara haft 5 % jox utspädning . Men inte ens 5 % känns bra.
    Jag vill inte ha deras smörja !!!
    Jag är förvånad över att ägarna och klubbar för samlarbilar .typ DeSoto , Plymouth , Opel Rekord , osv..varit så tysta….jag har undrat om dom verkligen fattat att dom inte kunnat köra sina bilar om utspädandet av bensinen fortsatt ??
    Inga arga raggare ??
    Eller har inga MSM släppt fram någon som protesterat.
    Själv kokar jag av raseri i stort sett varje dag .

    • Helt rätt Ricky!
      Dessutom har kostnaderna för alla de maskinhaverier inom tex jordbruket och entreprenadbranschen blivit betydande pga de här utblandningarna. Varje timma som en dyr maskin står stilla, kostar multum, detsamma gör de dyra reparationerna.
      Vore dessutom mer klädsamt om MP och deras gelikar i sin påstådda kamp för miljön lyfte på huvudet och såg det som förgiftar oss uppifrån. Det sker globalt och sedan kunde de ta del av alla de rapporter om vad som döljer sig under ytan i våra sjöar och i våra hav. Tex så dör världens största producent av O2, de plankton som finns i haven, dag för dag pga alla de gifter som sprutas i luften och i våra vatten.
      Man går de stora bolagens ärende och eliten som äger dem genom att spela med i charaderna om
      CO2. De verkliga hoten mot miljön, de blundar man mot.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter