Bud light tvingas ned från förstaplatsen

I början av månaden framgick det att den amerikanska öltillverkaren Anheuser-Busch’s signaturöl ”Bud Light” har förlorat topplaceringen på den amerikanska ölmarknaden till förmån för andra märken. Mycket på grund av reklamen i sociala medier med en känd transaktivist, vilken skapat motreaktioner från flertalet konsumenter, rapporterar Reuters.

Bud light ratas av konservativa

Försäljningen av öltillverkarens signaturöl Bud Light och Budweiser sjönk med 24,6 respektive 9,2 procent under maj månad i år jämfört med året innan (2022). Samtidigt ökade Modelo Especial med 10,2 procent under samma period enligt konsultbolaget Bump Williams som köper in data från NielsenIQ.

Det är framförallt den konservativa kundgruppen som ratar märket, mycket på grund av Bud Light’s reklam i sociala medier den kände transaktivisten Dylan Mulvaney.

En position som kommer bli svår för drycken att återerövra, enligt den certifierade bryggerimästaren Jon Reynolds.

Bud Light’s snedsteg med Dylan Mulvaney kommer säkerligen att skada deras chanser att återta marknadsandelar, mestadels till förmån för Miller Lite, Coors Light och Modelo

Modelo puttar ner Bud light från förstaplatsen

Istället blir det bryggerijätten Constellations signaturöl Modelo Especial som erövrar förstaplatsen. Under förra månaden stod den för 8,4 procent av all ölförsäljning i USA, enligt data från Bump Williams. Därefter kom Bud Light med en marknadsandel på 7,3 procent.

Under perioden 23-april – 20 maj sjönk Anheuser-Buschs totala dryckesförsäljning med 12 procent enligt data från NielsenIQ och TD Cowen. Ett tapp som enligt TD-Cowens analytiker Vivien Azer blev fullt överskådligt först i slutet av maj då det hade gått ungefär en och en halv månad sedan bojkotten av ölet inleddes.

Omvända roller

Under årets tre första månader var situationen den omvända då Anheuser Buschs aktie presterade bättre än Molson Coors och Constellation Brands men sedan motreaktionerna började för BudLight i april, har de tappat rejält.

Även före motreaktionerna var försäljningsvolymerna av de etablerade ”light”-märkena något ansträngd, då de hade sjunkit snabbare än den amerikanska öl-branschen som helhet under de senaste sex åren, enligt Euromonitor International. Mycket på grund av att konsumenterna dragits mer till hantverks-öl och så kallade hard-seltzers (kolsyrat vatten med alkohol i olika smaker).

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter