Här är egenskapen som får dig att lyckas i livet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte Frihetsnytt. Hos oss får alla åsikter komma fram, även om de är obekväma. Vi står för riktig yttrandefrihet.
I denna artikel går Tobbe Larsson igenom den viktigaste enskilda egenskapen som avgör om du lyckas eller inte i livet. Egenskapen som gör att du kan ta dig igenom svårigheter och motgångar, men även utnyttja mer av den potential du egentligen har. Här beskriver Tobbe Larsson den moderna människans största problem men också hur vi kan få tillbaka den egenskap som gjorde oss så framgångsrika i evolutions utveckling på jorden.

Det du nu läser är en artikel som förmedlar kunskap om hur du stärker en viss speciell egenskap som ger dig förmågan att kunna växa som människa. Detta för att kunna möta livets utmaningar i form av svårigheter och prövningar som är en naturlig del av livet. Kunskapen kommer att hjälpa dig att ta dig igenom hårda träningspass men också stärka din förmåga att jobba hårdare och mer fokuserat. Det kommer att göra det möjligt för dig att ta dig igenom svåra psykiska påfrestningar, såsom motgångar, misslyckanden och nederlag.

Egenskapen vi talar om är det mänskliga psyket.

Denna artikel handlar om psykets olika delar, men framförallt om hur du ska göra det starkare.

Här kommer du få svar på följande frågor:

  1. Vad är psyket?
  2. Varför är psyket så viktigt?
  3. Hur får man psyket att bli starkare?
  4. Hur kan man lura sitt psyke när det vill att du ska ge upp?
Fysisk träning är ett effektivt sätt att stärka din psykiska hälsa såväl som den fysiska. Hur gör man det? Läs artikeln nedan. Foto: Envato
Fysisk träning är ett effektivt sätt att stärka din psykiska hälsa såväl som den fysiska. Hur gör man det? Läs artikeln nedan. Foto: Envato

1. Vad är psyket?

Psyket är vår mentala förmåga att stå emot psykiska påfrestningar. Dessa påfrestningar kan uppstå både ur psykiska och fysiska påfrestningar men det är nästan alltid i psyket som sätter gränsen för du klarar och inte klarar av.

När vi utsätts för påfrestningar kommer vår hjärna att göra motstånd och försöka få att ge upp. Ett otränat och svagt psyke kommer att göra som hjärnan säger åt det, eftersom det inte kan hantera det psykiska trycket från hjärnan.

Ett tränat och starkt psyke har däremot förmågan att kunna kämpa sig igenom påfrestningarna. Det finns många ord och uttryck för psyket. Några är mental styrka, mental motståndskraft, pannben eller självdisciplin.

2. Varför är psyket så viktigt?

Ett av de stora problem som vi har i dagens samhälle är att den stora majoriteten har svagt psyke, som gör det svårt, ibland omöjligt, att hantera de fysiska och psykiska påfrestningarna, som alla stöter på förr eller senare.

Så här ser det sannolikt ut i de flestas huvuden. Foto: Envato
Så här ser det sannolikt ut i de flestas huvuden. Foto: Envato

Konsekvensen blir att människor ofta inte klarar av de naturliga motgångar som finns i livet. Man kan ha svårt att hantera separationer eller dödsfall. En vanlig sak som kräver mycket energi och psyke är förmågan att kunna fokusera och djuptänka. Att djuptänka är nödvändigt för att kunna göra djupa analyser och har idag blivit en bristvara då folk inte längre har psyke för att kunna djuptänka nån längre tid.

Ett dåligt psyke gör att folk lättare faller för frestelser av olika slag Det kan handla om frestelser för mat, godis, alkohol och droger. Eftersom många inte har psyket att kunna stå emot lockelsen så faller de för frestelsen. Flera av de vanliga sjukdomarna i samhället kan kopplas till ett dåligt psyke. Ett exempel är hjärt- och kärlsjukdomar, som ofta är ett resultat av att folk äter för mycket p.g.a. av de inte har psyket att stå emot den starka kraft som suget efter mat och alkohol har.

Orsaken till detta är helt enkelt att vi lever i ett samhälle där psyket inte tränas i någon större utsträckning. Våra hjärnor utsätts inte för de påfrestningar som behövs.

Tänk efter! Hur ofta står du emot sötsuget? Hur ofta pressar du själv lite extra på gymmet? Hur hanterar du motgångar? Beroende på vad du svarar kan det finnas anledning för dig stärka ditt psyke.

På många sätt skulle ett starkare psyke lösa en stor del av våra samhällsproblem. Folk skulle ta större ansvar för sina liv, sitt arbete och sina relationer. Det skulle bli lättare för att folk att hantera motgångar och svårigheter, utan att bli deprimerade och tvingas ta mediciner. Förmågan att kunna hantera sina känslor är en del av att ha ett starkt psyke. Många människor med diagnoser som ger upphov till bristande impulskontroll och starka känsloyttringar skulle genom ett starkare psyke mildra konsekvenserna av sin diagnos.

Precis som med musklerna är psyket något som måste tränas upp. Bara för att du har ett svagt psyke just nu är det inte permanent. Bästa sättet att träna psyket är som nämnts ovan: utsätt det för fysiska och psykiska påfrestningar.

Det kommer att bli som en spiral när du sätter igång. Hjärnan kommer att göra motstånd och kräva att du ska sluta. Om du inte lyssnar på hjärnan kommer ditt psyke att stärkas, med följden att du kan pressa dig själv ytterligare. Då kommer motståndet från hjärnan att fortsätta växa och så håller det på, ända tills du har pressat dig till att nå det som är fysiskt eller psykiskt möjligt för dig. Det är viktigt att du ökar din psykiska belastning hela tiden när det som från början var jobbigt inte längre är det.

Därför finns motståndet

Det är inte av ondo som motståndet i hjärnan finns, utan det har en funktion som är viktig för vår överlevnad. Om vi inte hade detta skulle vi arbetat eller sprungit ihjäl oss för länge sedan. Motståndet handlar om att du ska ta det lugnt och vila, så att du fortfarande har kvar dina krafter när de verkligen behövs. Det handlar om ren överlevnad.

Som så mycket annat av den mänskliga kroppen är denna funktion utvecklad för tiden när vi var jägare och samlare och var beroende av förmågan att kunna spara på krafterna. Motståndet är inte anpassat för det moderna samhället, med dess bekvämlighet och överflöd.

Det kan liknas vid en bil och en förare. Bilen körs inte i maxhastighet, för då skulle den gå sönder. På samma sätt som föraren avgör bilens hastighet, avgör psyket hur mycket av dina krafter som används. Det kan hindra dig från att köra slut på alla dina krafter och skadas. Men det kan också hindra dig från att ta tillvara på din fulla kapacitet. Det är som om föraren kör bilen i 40 km/h på en 90-väg.

Om din hjärna hela tiden stoppar dig från att pressa dig utanför dina nuvarande gränser, då kan det vara så illa att du bara utnyttjar 40 procent av din potential.

3. Hur får du ett starkare psyke?

Vill du göra ett försök att testa hur starkt ditt psyke är?

Ställ dig på löpbandet eller ge dig ut i löparspåret. Då inleder du påfrestningen. Efter ett tag, beroende på hur van du är att springa, kommer det att kännas jobbigt. Du vill stanna. Du känner att du inte orkar ett steg till.

Det är psyket som talar, för den vill få dig att sluta upp med det jobbiga.

Då kan du stanna upp och ställa dig frågan: Är detta en sann eller falsk påfrestning som jag upplever?

Riktigt hård träning kräver både fysisk och psykisk styrka. Foto: Envato
Riktigt hård träning kräver både fysisk och psykisk styrka. Foto: Envato

Sant eller falskt?

En sann påfrestning är att kroppen rent fysiskt får svårt att klara av ett steg till. Du känner det musklerna och andningen att det gör ont och är jobbigt. Är det en falsk påfrestning, då är det hjärnan som har skapat en bild av att något är jobbigt. Många gånger är den bild som hjärnan skapar jobbigare än vad det egentligen är.

Genom att verkligen känna av hur det känns i kroppen så kan du avgöra om det är en sann eller falsk påfrestning. Ofta är det inte är så farligt som hjärnan inbillar dig. Så känn efter, hur känns det i kroppen? Hur känns andningen?

Likadant ska du göra om du utsätts för en psykisk påfrestning. Du kan vara inblandad i konflikter, ha problem med ekonomin och du känner en stor oro i kroppen. Då ska du fråga dig själv om det verkligen är jobbigt. En verklig mental påfrestning kan även märkas av fysiskt. Är det verkligen psykiskt jobbigt kommer det att göra ont i musklerna, du får svårt andas eller får till och med blodsmak i munnen

Det finns olika sätt att hantera detta på.

4. Hur kan man lura sitt psyke när det gör motstånd?

Även om hjärnan är roten till din intelligens och uppfattningsförmåga, får man ändå säga att den är ganska lättlurad.

Börjar den att göra motstånd för att du ska sluta kan du lura hjärnan genom att lyfta fram ett annat perspektiv. Om något känns jobbigt kan du tänka på ett tillfälle när du var med om något ännu jobbigare. Då kan den nuvarande situationen framstå som förhållandevis enkel. Psyket luras av jämförelsen och plötsligt känns det jobbiga inte lika jobbigt när du tänker tillbaka på det betydligt jobbigare du var med om tidigare.

Du kan även fokusera på att du har tagit dig förbi det jobbiga. Om du ska springa tio kilometer och har sprungit fem, då kan du tänka att hälften är avklarad och att du är på väg tillbaka. Då blir det ännu tydligare att du verkligen närmar dig slutet.

Du kan även föreställa dig att du befinner dig i en helt annan situation. Du kan tänka dig att springer på en arena, med massor av människor som tittar på dig och beundrar varje steg du tar. Inte vill du väl göra dem besvikna?

Du kan även distrahera ditt psyke genom att exempelvis använda musik för att göra det lättare, men då försvinner mycket av utmaningen med den hårda träningen.

Tänk dig att du springer på en arena, som är full med åskådare. Foto: Envato
Tänk dig att du springer på en arena, som är full med åskådare. Foto: Envato
En liten röst

Men om det blir riktigt jobbigt kan det vara svårt att hålla igång en ordentlig tankeförmåga. Då är det kanske inte längre möjligt att tänka på andra perspektiv eller måla upp bilder.

Hjärnans motstånd blir allt hårdare och är fokuserad på din överlevnad, genom att få dig att sluta. Ett bra knep här är ensekundersregeln, att tänka väldigt kortsiktigt, en sekund åt gången. Att tänka på en meter i taget, att sätta det ena benet framför det andra kan göra det lättare att klara av.

Tänk inte ”Jag ska springa den här milen”. Tänk istället ”Jag kommer inte att ge upp”. Den första tanken fokuserar på något som ligger fram, det vill säga slutet på milen. Den andra tanken är dock här och nu. Att vägra att ge upp är något som du tar ställning till här och nu.

Hjärnan är som en liten röst, som säger till dig att ge upp. Om du repeterar för dig själv att du inte tänker ge upp är det framförallt hjärnan som du talar till. Är du tydlig med att inget som hjärnan säger kan få dig att sluta, då kan det stärka din beslutsamhet.

Detta har de framgångsrika människorna gemensamt

Jag är övertygad om att de flesta av de framgångsrikaste människorna i världen har något gemensamt: de har ett starkt psyke. Få av dem skulle vara där de är idag om det inte vore för att de tagit sig igenom motgångar och nederlag. Det krävs ett starkt psyke för att hantera ett misslyckande och vägen till framgång kantas av misslyckanden, som har lärt personen vad som fungerar och vad som inte gör det.

Gör motståndet till en vana

För att träna ditt psyke måste du göra det till en vana att hela tiden utmana det. Det räcker inte med att du springer fem kilometer varje vecka. Kroppen och konditionen utvecklas och till slut är det inte längre någon utmaning att springa fem kilometer och hjärnan reagerar inte. Då finns det inget motstånd som tvingar ditt psyke att stärkas.

Precis som musklerna måste psyket tränas. Bild: Pixabay/ 
riadbenamar123
Precis som musklerna måste psyket tränas. Bild: Pixabay/ riadbenamar123

Du måste hela tiden öka påfrestningen så att hjärnan fortsätter att göra motstånd. Istället för fem kilometer kan du börja springa sex kilometer. Fortsätt att hela tiden flytta bort gränsen för din förmåga, från det som är bekvämt.

Det är med psyket som med gymmet. Om du använder samma vikter hela tiden får du inga nya muskler. Ska du få ett starkt psyke måste du varje gång utöka svårighetsgraden på det du gör.

Psyket är en färskvara, som du måste hålla igång hela tiden. Om du slutar att träna det kommer det till slut att ganska snabbt bli svagt.

Du måste inte alltid göra något fysiskt jobbigt för att öva upp ditt psyke. Det kan vara att du tar hand om disken eller hushållssysslorna när du kommer hem trots att hela din kropp säger att du inte vill. Så länge du gör något som ditt psyke protesterar mot så stärker det ditt psyke.

Det kan också vara att du avsätter en kort stund åt att fokusera på en bok, även om du känner att ditt fokus sviker. Tvingar du dig ändå att fokusera på boken i fem minuter en dag, tio minuter nästa, så kommer du att ha byggt upp ett starkare psyket på mental väg.

Allt som känns jobbigt, men som du trots allt genomför, är en seger oavsett hur litet det är.

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

1 KOMMENTAR

  1. Lycka till med träningen ….💪🏃‍♂️
    Visserligen är det ditt psyke du utmanar men att hålla sig i form fysiskt är bevisligen också bra eftersom TL ser 10 år yngre ut än sin ålder. Det måste kännas bra 😄🎉

    Man kan hålla huvudet i form på andra sätt också …t.e.x korsord.

    Fast gener och DNA betyder nog en hel del. 🤔

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter