Sjuka personer bakom sjuk arkitektur

Detta är en ledare. Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte FrihetsNytt. 
Hos oss får alla åsikter komma till tals, oavsett hur obekvämt det är. Vi står för riktig yttrandefrihet.
Det finns flera exempel i hela Sverige på hur gamla vackra byggnader rivs, för att ersättas av vidriga betongblock. Ett tydligt exempel finns i Stockholm. Vad som driver de ansvariga finns det flera förklaringar till

Man behöver inte gå långt i våra svenska städer för att hitta exempel på några av de värsta övergreppen på vårt svenska kulturarv. Framförallt i historiska stadskärnor ser vi hur själlösa och fula byggnader har tagit plats sedan 1960-talet.

Den värsta av de alla kommer du att se på Östermalm. Där ligger betongklumpen som kallas ”Arkitekturskolans byggnad”. Fram till 1968 låg Östermalmsfängelset där. Det var en vacker tegelbyggnad som liknade ett litet slott och uppfördes i nationalromantisk anda i slutet av 1800-talet. Det byggdes samma stil som Stockholms stadion och Stadshuset.

Jag är inte ensam om att tycka detta. 2008 utsågs den till ”Stockholms fulaste byggnad”. 2020 röstade 50 000 för att den skulle utses till ”Sveriges fulaste byggnad genom alla tider”, i en omröstning som Arkitekturupproret anordnade. Detta är svenskarnas inställning till den här sortens arkitektur.

1968 revs fängelset till förmån för byggnaden som står där idag. Foto: Wikipedia/ Gram, Ingemar
1968 revs fängelset till förmån för byggnaden som står där idag. Foto: Wikipedia/ Gram, Ingemar

Etablissemanget hyllar

Etablissemangets inställning till byggnaden är däremot rakt igenom chockerande. 2011 blåmärkte Stockholms stadsmuseum Arkitekturskolan. Det är den högsta kulturhistoriska klassificering som en byggnad kan få och innebär att det inte får rivas.

En sådan byggnad anser etablissemanget har ett kulturhistoriskt värde. Foto: Frihetsnytt
En sådan byggnad anser etablissemanget har ett kulturhistoriskt värde. Foto: Frihetsnytt

– Huset är ett uttryck för ett sökande efter en slags urarkitektur som är äkta utan så mycket färg och påklistrade detaljer, var den motivering som byggnadsantikvarien Mari Ferring gav.

Detta är en ren skandal! Hur kan en byggnad, som alla anser vara fulare än stryk, få ett sådant skydd? Det innebär inte bara att etablissemanget anser att det har ett värde. Det innebär även att man försvårar möjligheten att riva byggnaden och ersätta den med något vackert.

Detta är något som bättre hör hemma i George Orwells 1984, ”Vackert blir fult – Fult blir vackert” för att makten säger det.

Drivkrafterna bakom

Den sortens arkitektur som växte fram efter 1948 fick ett starkt uppsving i de kommunistiska staterna. Det handlade dels om att radera ut historien för folket, genom att ta bort byggnader som kunde påminna dem om en tid före kommunismen.

Socialdemokratisk maktutövning

Nu var Sverige aldrig en del av Östblocket, men de socialdemokratiska regeringarna tog tydligt intryck av arkitekturen. Under hela 1900-talet har Socialdemokraterna sett till att ta över alla delar av samhället. Man har byggt upp helt egna institutioner som ska hålla den ”socialdemokratiska andan” vid liv.

Alla rivningar av gamla byggnader har skett under socialdemokratiskt styre. Även om det inte har varit uttalat har detta talat sitt tydliga språk: allt som skapats före socialdemokratin ska raderas ut. De byggnader som man har gett sig på har varit byggnader som byggdes på 1800-talet i nationalromantisk stil. Detta skulle ge svenskarna en historisk känsla och identitet.

En sådan identitet underminerade Socialdemokraternas makt över samhället, i synnerhet eftersom dessa byggnader även symboliserade ett band mellan folket och kungarna.

Till vänster: Dresden 1945, efter de allierades bombningar av staden. Till höger: ombyggnaden Klarakvarteren, numera Norrmalm, 1968. Bilderna är utseendemässigt väldigt lika, men skiljer sig åt på en viktig punkt: Dresden bombades av fiender, Klarakvarteren revs av de egna politikerna. Fotomontage: Frihetsnytt. Foto, Dresden: Wikipedia. Foto, Norrmalm: Wikipedia/ Erik Claesson - RAÄ
Till vänster: Dresden 1945, efter de allierades bombningar av staden. Till höger: ombyggnaden Klarakvarteren, numera Norrmalm, 1968. Bilderna är utseendemässigt väldigt lika, men skiljer sig åt på en viktig punkt: Dresden bombades av fiender, Klarakvarteren revs av de egna politikerna. Fotomontage: Frihetsnytt. Foto, Dresden: Wikipedia. Foto, Norrmalm: Wikipedia/ Erik Claesson – RAÄ

Vandalism av värsta sorten

Om en person klottrar eller slår sönder något kallas det för vandalism. Om en arkitekt och politiker låter riva kulturhistoriska byggnader och ersätta dem med de vidrigaste betongklumpar man kan tänka sig, då hyllas det som en ”kulturgärning”.

Jag anser snarare att detta bör ses som vandalism av värsta sorten. De personer som bär ansvaret bör åtalas under samma förutsättningar som en klottrare. Man har inte bara låtit förstöra några enskilda objekt. Man har raderat ut hela stadsdelar som har en viktig historia för svenskarna.

Men den tid när dessa sjuka personer tilläts styra är över. Tack vare initiativ som Arkitekturupproret har det bildats en folkrörelse som kräver vacker arkitektur. Svenskarna accepterar inte längre fula byggnader. Frihetsnytt har vid flera tillfällen rapporterat om hur detta börjar svänga. I Göteborg får enbart byggnader i klassisk stil byggas och nyligen utsågs en ny byggnad i traditionell stil till ”årets vackraste nybygge”.

Det skänker hopp om att vi ser början på en utveckling där vi kan åtgärda den förstörelse som fått pågå.

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

3 KOMMENTARER

  1. Tänk jag kommer ihåg fängelset som revs 1968 , jag har för mig att det kallades ”Kvinnofängelset ” . Jag bodde då på Eriksbergsgatan och man gick alltid ner till Karlavägen från den stora Ordenstrappan eller denna mindre trappa….som hette ngt jag glömt..

    Det är sorgligt att alla våra städers inre delar rivits…men när väljarna fortsatte rösta (S) som styrde så blev det så här .

    Väljarna snyftade och grät till Anna-Lena Löfgrens ” Lyckliga gatan du finns inte mer ” –men fortsatte med en dåres envishet att fortsätta rösta på (S) som var helt drivande i rivningsraseriet.

    Förr fanns det billiga lägenheter som var ”halvmoderna ” . Även enstaka hus som var omoderna. men med låg hyra.

    Ofta hade man en fotogenkamin som hette WARMWIND som gick flera dagar på en påfyllning . Fotogen var mycket billigt –förmodligen helt skattefritt på den tiden.
    Men….då fanns det alternativ !! Nu finns inga möjligheter till billigt boende.

  2. Ni tror väl inte att detta skedde utav en slump? Studera hur kulturmarxistisk propaganda/hjärntvätt utvecklades ur Frankfurtskolans sjuka hjärnor från 1920-talet.
    Syftet var precis som ni egentligen skriver, att göra befolkningar: deprimerade, få bort stolthet, förvirrade, lättstyrda slavar, ja allt skit som dessa sjuka hjärnor kunde komma på.
    Nu går det ju inte att skriva vilket gäng som låg bakom hjärntvätten, och absolut inte varför de tryckte på maximalt för att uppnå detta galna tillstånd, för då blir det ”hets mot folkgrupp”, ett slugt juridiskt drag som de själva hittat på för att skydda sig.
    För de som vill förkovra sig och bli förfasade, kan titta på: https://swebbtube.se/w/22Av7GgVXcCbkx53aqpsgM

  3. Under forna tider, t ex 1700-,1800-talet och början på 1900-talet begrep arkitekter att byggnaders utseende har stor psykisk påverkan. En byggnad ska skapa en trevlig känsla, ska visa en status, kan ge de boende en upplyftande känsla, kan ge ett samhällsinvånarna en känsla av sammanhållning och betydelse m,m,
    Överhuvudtaget lade man stor vikt på estetik i formgivning av föremål.

    Den marxistiska, oestetiska funktionalismen utvecklades i Weimarrepublikens Tyskland, till stor del genom Bauhausskolan i Dessau. Den stora internationella spridningen fick funktionalismen efter andra världskriget, då den till stor del kom att dominera arkitekturen. Ett brett spektrum av stilyttringar uppkom, från brutalismens obehandlade fasadmaterial (beton brut) till high tech-arkitekturens lätta, ofta uppglasade konstruktioner.
    ”Funkisvillor” och stora fyrkantiga gråa byggnader skapade en känsla av tristess, likformighet och otrivsel bland befolkningen och har plågat Sverige under 70 år nu.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter