5 tips till företagen för att överleva lågkonjunkturen

Konkurserna under 2023 fortsätter att rasa in och ständigt presenteras nya rapporter om hur hård marknaden är för företagen. Många mindre, lokala företag riskerar att försvinna om de inte agerar och gör något åt situationen. Men ansvaret är inte bara företagens utan konsumenterna har också ett ansvar om de vill se sina lokalföretag i framtiden.

Många företag kämpar för att få ihop ekonomin och situationen har blivit ohållbar för många som blivit tvungna att ansöka om konkurs. Men det finns olika knep ett företag kan ta till för att öka chanserna att överleva lågkonjunkturen.

Företagsrådgivaren Ingela Gullstrand ger företagen 5 tips för hur de ska klara av lågkonjunkturen i en film på SVT.

  1. Se över kostnaderna – Minska kostnader så mycket det går, se över dina leverantörer och gamla avtal.
  2. Öka intäkterna – Försök att hitta alternativa, lite udda sätt att marknadsföra dig på för att öka intäkterna.
  3. Se över sortimentet – Ta bort saker i sortimentet som är för dyra och fokusera istället på produkter med hög vinstmarginal. Fokusera på det som säljer bra och som kunderna faktiskt har råd med.
  4. Hitta förebilder – Hitta företag som det har gått bra för och fråga hur de gick tillväga. Var inte rädd att fråga om hjälp.
  5. Lär dig företagsekonomi – Det finns mängder med personer som driver företag men som inte vet hur företagsekonomi fungerar. Utbilda dig själv för att bättre förstå vad det är för utmaning du står inför.

Konsumenterna har också ansvar

De företag som drabbas hårdast av lågkonjunkturer är ofta mindre, lokala företag med en eller några få anställda. Dessa företag har sällan en stor kassa och kundgruppen är ganska liten. Produkterna har en tendens att vara i en högre prisklass än hos storföretagen som kan pressa ner priserna.

Vid en lågkonjunktur brukar konsumenterna handla hos storföretagen för att få ner sina utgifter. Detta innebär att de mindre företagen får färre kunder och därmed lägre intäkter.

Konsumenterna har också ett ansvar att värna om sina lokalföretag och försöka, om det är möjligt, att gynna dessa.

– Som konsument tycker jag att man ska gynna det lokala näringslivet och handla på hemmaplan, säger Ingela Gullstrand.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

1 KOMMENTAR

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter