Costa hotas av massbojkott efter könsbytesreklam

Kaffekedjan Costa Express riskerar en omfattande bojkott efter att i sin reklam ha glorifierat könsbyten och mastektomioperationer. Konsumenter har upprörts över de ”fasansfulla bilderna som använts för att marknadsföra kaffet” men företaget står fast vid sitt beslut genom att hänvisa till främjandet av ”inkludering” och ”mångfald”.

Reklambild på skåpbil upprör

Den globala kafékedjan Costa Express har hamnat i blåsväder efter att den tecknade reklambild som skådats på flera av företagets skåpbilar fått spridning på sociala medier. Bilden föreställer en transkvinna (med bortopererade bröst) som könsopererat sig till man och som dricker kaffe när hon surfar.

Bildmotivet sägs vara tagen från en väggraffiti som Costa Express betalade för i samband med en prideparad i Brighton förra året. Något som i sociala medier har lett till en brännmärkning av kafékedjan som ”hänsynslös”, ”oansvarig” och ”galen”. Främst med avseende på ärren från de bortopererade brösten.

Costa. Foto: Wikipedia/ Mtaylor848
Costa. Foto: Wikipedia/ Mtaylor848

Kvinnor mest kritiska

Kritikstormen mot reklamen har kommit från nästan alla håll och kanter, i synnerhet från kvinnor som representerar barnrättsorganisationer, feministiska förkämpar och bröstcanceröverlevare som fått brösten bortopererade.

Från barnrättsorganisationen ”Safe Schools Alliance” säger talespersonen Tanya Carter att:

Det är nästintill ofattbart att Costa skulle kunna göra någonting så grovt och oansvarigt som att använda denna bild. Styrelseledamöterna verkar inte ha den blekaste aning om vad detta meddelande faktiskt förmedlar. Att ett oåterkalleligt ingrepp på ett par friska kvinnobröst ska ses som något positivt och ett sätt att marknadsföra kaffe på.

Den feministiska skribenten Julie Bindel, som oroas över transaktivismens verkan på sårbara flickor och unga kvinnor säger följande:

Julia Bindel. Foto: Wikipedia/ Saeima
Julie Bindel. Foto: Wikipedia/ Saeima

– Jag minns historierna om en kvinna som 2018 blev utkastad från ett utav Costas kaféer för att hon diskret försökte amma sitt barn. Vi är inte tillåtna att amma där men uppenbarligen är det tillåtet att fira en kvinna som fått brösten bortopererade i syfte att rättfärdiga social smitta och fåfänga?

Det otäckaste hävdar hon, är att de faktiska mastektomiärren ses som en hedersutmärkelse, som någonting häftigt. En marknadsföring som hon befarar kan påverka unga kvinnor som inte är nöjda med sina kroppar och kanske inte identifierar sig med den konventionella kvinnligheten.

Bröstcancer-överlevare rasar

Den mest omfattande kritiken har dock kommit från de kvinnor som överlevt bröstcancer och fått ett eller båda brösten bortopererade. Operationer av detta slag innebär ofta traumatiska och smärtsamma upplevelser, både före, innan och efter operationen, utöver alla de komplikationer och biverkningar som kan uppstå. En kvinna skriver:

– Jag fick mitt ena bröst borttaget på grund av bröstcancer. Det var väldigt traumatiskt. Hur vågar de verka för detta? Det är minst sagt stötande.

Företaget står fast

Trots den omfattande kritikstormen står företaget fast vid sitt beslut och säger att den kontroversiella bilden endast var en ”ögonblicksbild som i fjol var specialbeställd för Prideparaden i Brighton och Hove,” i syfte att fira ”mångfald’” och ”inkludering”.

En talesperson för Costa Coffee sade som svar på kritiken att:

– På Costa Coffe hyllar vi mångfalden hos våra kunder, gruppmedlemmar och partner. Vi vill att alla som interagerar med oss ska få uppleva den inkluderande miljö som vi skapar, att uppmuntra folk att känna sig välkomna, fria och oblygt stolta över att vara sig själva. Väggraffitin, i sin helhet, uppvisar och framhäver just detta inkluderande.

Kan bli kostsamt misstag

Som vi har sett tidigare kan små snedsteg i marknadsföringen bli mycket kostsamma för stora företag och butikskedjor. När de, i sin reklam, försöker tilltala en ytterst liten kundgrupp, kan det istället leda till att produkten eller företaget ratas av betydligt fler och större kundgrupper.

Många gånger av kunderna som i normala fall utgör ryggraden av kundskaran. Ett typexempel var Bud-Lights reklamer med en känd transaktivist tidigare i år. Försäljningen dök och ölet petades snabbt ned från förstaplatsen över de mest sålda i USA.

Fall likt Bud Light och Balenciaga visar på vilken makt som till syvende och sist finns hos konsumenterna ifall de gör gemensam sak.

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

1 KOMMENTAR

  1. Mångfald ??? 95 % av kunderna är heterosexuella.
    Och dom som ”spelar i samma lag ” eller ”bi” tycker sällan att det är något att prata om.

    Världen i väst tycks blivit totalt galen.

    I Sverige har vi stor kris i vården där cancersjuka dör för att dom inte får operation i tid….samtidigt håller skickliga kirurger & sjuksköterskor på med att operera fullt friska människor i underlivet – + även ta bort bröst på kvinnor.

    Människor som upplever sig i fel kropp bör lämpligen hänvisas till psykolog som förhoppningsvis kan få personen att fatta att livet inte alltid blir som man tänkt sig .
    Alla får göra det bästa av sin situation.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter