Så mycket minskar morgonpressens intäkter

Morgonpressen får det allt tuffare ekonomiskt när deras annonsintäkter minskar, visar färsk statistik. Situationen beskrivs som ”kärv” och nu måste tidningarna tänka om för att få in de intäkter som krävs.

Enligt statistik från Tidningsutgivarna har annonsintäkterna för morgonpressen minskat fem kvartal i rad. Om detta rapporterar bland annat Journalisten.

Under 2023 köptes annonser i morgontidningarna för 2,557 miljarder kronor. Det är en kraftig minskning från år 2022, då annonser köptes in för 2,923 miljarder kronor. Morgonpressen har alltså minskat sina annonsintäkter med 13 procent på ett år.

Johan Taubert, vd för Tidningsutgivarna, säger att situationen för morgontidningarna är ”kärv”:

”2023 pressades annonsmarknaden av en kärv ekonomisk situation och morgonpressen drabbades hårdare än många andra mediekategorier.”

Även alternativmedia är hotad – men lösningar finns

Frihetsnytt har tidigare tagit upp att även alternativ media har det tufft, men presenterar i denna video lösningar för hur nyhetssidorna bör tänka för att fortsätta växa. Enligt Frihetsnytts politiske kommentator Tobbe Larsson måste de fria nyhetskanalerna samarbeta i högre grad, och borde överväga att helt slå ihop verksamheterna.

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter